Waktu Latihan

Gelanggang Naga Rantau - UMP

Gambang : Selasa dan Khamis (Blok W)

Pekan : Selasa dan Rabu (Pusat Aktiviti Pelajar)

Masa : 9:00 malam

Selangkah Ke Alam Pendekar


Assalamualaikum wbt dan salam sejahtera

Ok. Kali ni bertarikh 16/3 – 18/3, group Gayong Naga Rantau UMP m’adakan 1 program Selangkah ke Alam Pendekar. Disertai oleh pesilat2 UMP kampus Gambang dan Pekan. Around 37 org la cm tue.. So, macam2 yang ktaorg buat mse tue.. first day bertolak dalam jam 7am lebih kurang dr pecan dan gmbang 2 buah bus. Lepas tu sarapan then bertukar bas di highway, since 1 bas je yg pegi ke tranung di hari pertama, dan bus sebuah lgi m’jmput ktaorg dr tranung. : )

Sampai je kat kem seri keluang, pantai bukit keluang,besut,tranung... sesi pemasangan khemah berjalan, Alhamdulillah cuaca xpanas sgt so, xdelah berpeluh setelah lame terduduk tidur didalam bas yg sejuk menusuk tulang. ^_^ before sampai tue singgah di sebuah Masjid tuk menunaikan solat jumaat. Selepas selesai pasang khemah, pembahagian kumpulan dan sesi taklimat tentative dilaksanakan.

Dalam pukul 7.30, Pesilat Naga Rantau bertolak ke Pasir Putih, Kelantan tuk men’hadiri mjlis tahlil dirumah ckgu Shaiful Hakim, so terus menunaikan solat maghrib dan isya’  jamak dirumah ckgu berimamkan PAK IMAM HANIFAN ABD JALIL ß (kalau xsilap laa... ahaha), lepas solat, sembang2 then bacaan tahlil dimulakan. Setelah selesai, Pesilat naga rantau menjamu selera dan beramah mesra dengan tuan rumah. Jua #betulkeejaan The French Cat, sangat comel!!.. nway, sume pesilat wanita sebenarnya ngah cuak menanti sesi pertapaan suci yg dilaksanakan pada awal pagi sabtu jam 2 – 3 pagi, naek bas tuk balek ke tapak kem, semua tertidur lena.. sampai je ke tapak kem semua berdebar menanti COBAAAAAANNNN. Sesi taklimat aktiviti diperjelaskan lagi oleh ckgu Shaiful dan penghantaran pesilat2 mengikut group ke tempat pertapaan dilakukan sehingga MINO termuntah ketakutan. Phew~ a.k.a saye lah c blogger PSSGM UMP
Alhamdulillah sesi pertapaan suci berjalan lancer dan xde ape yg berlaku sepanjang aktiviti, macam2 pengalaman yang dikongsi oleh pesilat2 yang mengalami cobaan semasa pertapaan, ad yang seram,lucu dan pelik. Malam tu hamper semua pesilat berjaga, terus bercerita sal pengalaman masing2. Pagi jam 6 sabtu, kami semua berciap dgn pakaian silat, bengkong dan berkasut sukan. Ready untuk berjogging dari tapak kem ke kaki Bukit Keluang.. ahaha. Pemandangan sangat indah, pesilat2 xabes2 amek gmbar sambil jogging, xkenal penat lelah. Maklumla bettery handphone masing2 xabes agy. ^__^.. kasut yang mulanya d pakai, jdi xpakai slpas jejak kaki kt pasir pantai.. too excited... sampai di kaki bukit keluang sume posing2.. ade yg posing b’tapa, ad yg action atas batu kononny dlm conflict.. very creative. 8.20am, kami kembali semula ke tapak kem, sarapan dan sesi persiapan diri.
Aktiviti seterusny sesi pembentangan rekaan Logo Naga Rantau, Sajak dan Nama kumpulan. Setengahny melarikan diri dari pembentangan, membiarkan anak2 buah membentang. Ahaha.. biasela tp semua menarik.. disebalik larian, dorg g tolong Chef NURUL ATIKAH KAMARUDIN, myiapkan makan tengahari tuk pesilat2. Selesai pembentangan dalam jam 2.15pm, pesilat menunaikan solat zohor dan asar jamak dan kemudian, menjamu selera. Petang jam 4pm, sesi pengambilan Buah mengikut bengkung dilaksanakan di tepi pantai, angin bertiup, sesi shooting video pendekar2 Naga Rantau oleh pelakon2 terpilih. Puteri dapat asas tembi hentak dan cindai untuk dilakonkan ^__^.. macam2 perangai pendekar yang melucukan.
 Selepas sesi lakonan dan pembelajaran. Semua pesilat xtahan untuk masuk ke dalam laut, lame xmandi laut dah agakny.. petang2 xpanas, mmg best mandi laut, yeah, jam 6- 6.45 agakny berendam dalam air, habis baju terkena pasir. Ckgu Shaiful jga turut turun ke laut. Fun Fun bah org Sabah kate.. Selepas melepaskan rindu na mandi laut, pulang ke tapak kem dan bersiap untuk sesi aktiviti setersny, sesi bersama Pakar Keris _____________. Malam tu juga pesilat keletihan, ad yang tertidur smsa sesi tersebut. Kemudian, menjamu selera aka makan malam. Setengah pesilat telah tewas dgn rsa mengantuk dan terus tidur ddlm khemah.

Sesi terakhir pada hari terakhir 19/3 diadakan sesi mendaki bukit keluang. Yang sepatutny dlksanakan pad jam 7 tp semua xterjage.. ahaha... so, start kul 730.. perjalan ke kaki bukit keluang mgmbil msa 20minit kot... kemudian mendaki bukit selama 1 jam xsilap. Lupe dah period mendaki. Ahaha... Snap Snap Snap... kembali turun ke kaki bukit. Sampai ke tapak Kem sesi terakhir iaitu sesi urutan dgn Pak Su dimulakan di dalam Surau...mangsa urutan AMIR ABHAR, ZAKI ZAINUL, n Pak Ustaz HANIFAN. Sesetengah pesilat jatuh terbaring akibat penat! Ahaha
Tepat jam 2.30 kami semua menjamu selera, bas UMP pn dah smpai untuk mjemput kitaorg balek ke Pahang. Kemas khemah, checklist brg2, dan masukkan barg2 dalam bas. Jam 5 kami bertolak dari tapak kem dan menyerbu kedai kopok. Ad yg beli bnyak2 buat family kateny, then terus bertolak pulang. Berhenti seketika di slh sebuah masjid untuk mendirikan solat maghrib dan isya’ jamak. Kemudian straight heading to UMP Pahang.. non-stop!.. ahaha jam 12.15 sampai d UMP kampus pekan, dan pesilat2 gambang sampai jam 1.05am di UMP kampus gambang.

Sekian ceritera kami “selangkah ke alam pendekar, pantai bukit keluang, besut, Terengganu”.

1 comment:

KcHik Ada KisAh? said...

haha,,mino nape xnak ltak vdio yg suare sram?? hahhaa